„Przebudowa obiektów inżynierskich na terenie miasta Zabrze z podziałem na części: Część 7: Wiadukt w ciągu ul. Hermisza nad DK88 i torami PKP”
Zamawiający:
Miasto Zabrze – Miejski Zarząd Dróg
ul. Kasprowicza 8; 41-803 Zabrze
Projektant:
Smart – ENG Paweł Chwedyk
ul. Daszyńskiego 17/20; 44-100 Gliwice
Wykonawca:
EUROVIA POLSKA S.A
ul. Irysowa 1 Bielany Wrocławskie; 55-040 Kobierzyce
Inżynier Kontraktu:
Inwestycje Budownictwo Handel „INWEST-COMPLEX” Sp. z o.o.
ul. Góry Chełmskiej 15, 44-100 Gliwice
Termin realizacji: 13.04.2022 – 15.03.2023
Wartość kontraktu: 2 265 704,17 zł netto (2 786 816,13 zł brutto)
Inwestycja miała na celu uzyskanie właściwych parametrów techniczno-użytkowych obiektu, wpływających na bezpieczne przeprowadzenie ruchu kołowego oraz pieszego nad przeszkodą stanowiącą drogę DK 88 oraz linię kolejową PKP Gliwice-Bytom. Zakres robót obejmował przebudowę ustroju nośnego oraz wyposażenia wiaduktu. Nie uległy zmianie zasadnicze parametry techniczne obiektu takie jak geometria, długość całkowita, szerokość obiektu, rozpiętość przęseł i ich schemat statyczny.
W ramach zadania zostały wykonane:
- Rozbiórka nawierzchni jezdni, kap chodnikowych, istniejącej izolacji, betonowego wypełnienia blach nieckowych
- Naprawa betonowych przyczółków (wraz z wykonaniem nowych ścianek zaplecznych, ław i ciosów podłożyskowych, płyt przejściowych)
- Naprawa betonowego filara – metodą torkretowania
- Naprawa łożysk (oczyszczenie, malowania, uzupełnić smar grafitowy)
- Wymiana pasa dolnego wschodniego dźwigara stalowego i fragmentu środnika
- Oczyszczenie konstrukcji stalowej i wykonanie zabezpieczenia antykorozyjnego
- Wykonanie żelbetowej płyty pomostu i wypełnienie blach nieckowych
- Wykonanie nowej izolacji wodoszczelnej na płycie pomostu
- Naprawa instalacji odwodnieniowej (nowe wpusty, montaż kolektorów)
- Wykonanie krawężników, kap chodnikowych i nawierzchni jezdni oraz przeniesienie istniejących kabli/urządzeń obcych do kanałów kablowych w kapach chodnikowych
- Montaż podwyższonych balustrad oraz osłon przeciwporażeniowych
- wykonanie schodów skarpowych
- Nawiązanie nawierzchni na dojazdach
- Wykonanie nawierzchni ciągu pieszego
Wiadukt jest obiektem belkowym, dwuprzęsłowym, wolnopodpartym z przegubem nad podporą pośrednią. Przęsła stanowią blachownicowe dźwigary nitowane, o zmiennej wysokości na długości poprzez zastosowanie nakładek na pasach dolnych blachownic w środkowych częściach przęseł. Przyczółki żelbetowe pełnościenne. Podpora pośrednia ścianowa żelbetowa.
Podstawowe parametry wiaduktu:
- Długość całkowita – 46,00 m
- Rozpiętość w świetle podpór – 21,20 m + 21,20m
- Liczba przęseł – 2
- Liczba podpór – 3
- Szerokość użytkowa– 1,475m+5,25m (2x1pas)+1,475m
- Szerokość całkowita – 8,80m m
- Kąt skosu w stosunku do przeszkody– 65,56˚