Nazwa kontraktu:
Rozbudowa skrzyżowania ul. Józefa Lompy, ul. Cieszyńskiej i ul. Mikołaja Kopernika w Bielsku Białej
ZAMAWIAJĄCY:
Miasto Bielsko-Biała – Miejski Zarząd Dróg w Bielsku-Białej
Michała Grażyńskiego 10, 43-300 Bielsko-Biała
INŻYNIER KONTRAKTU
Inwestycje, Budownictwo, Handel
“Inwest - Complex” Sp. z o.o.
Ul. Góry Chełmskiej 15, 44-100 Gliwice
PROJEKTANT
DMK Inżynieria Sp. z o.o.
Kościuszki 64/7, 44-200 Rybnik
GENERALNY WYKONAWCA
FBSERWIS SPÓŁKA AKCYJNA
Siedmiogrodzka 9, 01-204 Warszawa
Termin realizacji: 27.03.2020 – 03.12.2020 r.
Wartość nadzorowanych robót wyniosła: 5 120 708,61 PLN zł netto
6 298 471,59 zł brutto
- PODSTAWY PRAWNE REALIZACJI KONTRAKTU.
- Dokumentacja przetargowa, warunki kontraktu,
- Decyzja nr 18/2017 o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej z dnia 20.11.2017 r. wydana przez Prezydenta Miasta Bielsko-Biała
- Umową pomiędzy Zamawiającym, a Inżynierem Kontraktu nr FE/76/IZ/7/U/20 z dn. 02.04.2020r.
- Umową pomiędzy Zamawiającym, a Generalnym Wykonawcą umową nr FE/72/IZ/06/B/20 z dn. 27.03.2020.r.
- LOKALIZACJA
Inwestycja była zrealizowana na terenie województwa śląskiego w Bielsku- Białej. Przedmiotowa inwestycja zlokalizowana jest w centrum zabytkowej części miasta w sąsiedztwie historycznego Studia Filmów Rysunkowych.
- ZAKRES OBJĘTY KONTRAKTEM
Przedmiotem niniejszego zamierzenia budowlanego była rozbudowa skrzyżowania ul. Józefa Lompy, ul. Cieszyńskiej i ul. Mikołaja Kopernika. Budowa obejmowała w szczególności:
- rozbudowę ul. Mikołaja Kopernika,
- budowę ronda na skrzyżowaniu ulic: Cieszyńska, Lompy, Kopernika,
- Budowę murów oporowych,
- Rozbudowę kanalizacji deszczowej,
- Przebudowę kanalizacji ogólnospławnej,
- Przebudowę oświetlenia ulicznego oraz kolidujących urządzeń infrastruktury technicznej,
- Przebudowę sieci wodociągowej,
- Przebudowę sieci gazowej,
- Przebudowę sieci elektroenergetycznej,
- Przebudowę sieci ciepłowniczej,
- Przebudowę sieci teletechnicznej,
- Budowę schodów terenowych, śmietnika i elementów małej architektury,
- Gospodarkę zielenią.
- CHARAKTERYSTYKA OBIEKTU
- ZAKRES DROGOWY
Ulica Cieszyńska, ulica Lompy oraz ulica Kopernika zostały wykonane jako droga klasy technicznej – L (lokalna). Nowa droga stanowiąca dojazd do parkingu również posiada klasę techniczną – L (lokalna) . Przedmiotowe ulice stanowią dojazd do zabytkowej części miasta (rynek wraz
z zabytkową zabudową, zamek, katedra,) oraz Targowiska Miejskiego, Studia Filmów Rysunkowych, Prokuratury i Sądu Okręgowego oraz posiadają dostępność do posesji oraz obiektów działalności gospodarczej poprzez zjazdy.
Ul. Cieszyńska ma przekrój uliczny 2-pasowy (2x3,50m). Wzdłuż ulicy występują zjazdy do kamienic. Przebudowa została wykonana na odcinku o długości ok 139 m. +17m
Ul. Lompy ma przekrój uliczny 2-pasowy (2x3,00m). Wzdłuż ulicy występują zjazdy do kamienic oraz na targowisko miejskie. Przebudowa została wykonana na odcinku o długości ok 41 m.
Ul. Kopernika ma przekrój uliczny 2-pasowy (2x3,00m). Wzdłuż ulicy występują zjazdy do kamienic. Przebudowa została wykonana na odcinku o długości ok 146 m.
Parametry techniczne dróg:
Cieszyńska:
- klasa techniczna L
- prędkość projektowa Vp = 30 km/h
- szerokość pasa ruchu 3,50 m
- szerokość chodnika 2,00m
- spadek poprzeczny jezdni (daszkowy) 2,0 %
- kategoria ruchu KR3
- dopuszczalne obciążenie nawierzchni 115 kN/oś
Lompy:
- klasa techniczna L
- prędkość projektowa Vp = 30 km/h
- szerokość pasa ruchu 3,00 m
- szerokość chodnika 2,00m
- spadek poprzeczny jezdni (daszkowy) 2,0 %
- kategoria ruchu KR3
- dopuszczalne obciążenie nawierzchni 115 kN/oś
Kopernika:
- klasa techniczna L
- prędkość projektowa Vp = 30 km/h
- szerokość pasa ruchu 3,00 m
- szerokość chodnika 2,00m
- spadek poprzeczny jezdni (daszkowy) 2,0 %
- kategoria ruchu KR3
- dopuszczalne obciążenie nawierzchni 115 kN/oś
Konstrukcja nawierzchni:
Ulica Kopernika/Cieszyńska
Warstwy konstrukcyjne nawierzchni KR3 Grubość warstwy
Warstwa ścieralna z kostki granitowej szarej 8/11 8/11 cm
Podsypka cementowo-piaskowa 1:4 5 cm
Podbudowa zasadnicza mieszanki niezwiązanej z kruszywa łamanego C90/3, 20 cm
Warstwa mrozoochronna 15 cm
Stabilizacja ekopodbudowa Utex BP 5,0 20 cm
Razem konstrukcja nawierzchni 68/71 cm
Ulica Cieszyńska
Warstwy konstrukcyjne nawierzchni KR3 Grubość warstwy
Warstwa ścieralna z mieszanki mineralno-asfaltowej AC 11 S 4 cm
Warstwa wiążąca z betonu asfaltowego AC 16 W 5 cm
Podbudowa zasadnicza z betonu asfaltowego AC 22 P 14 cm
Podbudowa zasadnicza mieszanki niezwiązanej z kruszywa łamanego C90/3, 20 cm
Warstwa mrozoochronna 15 cm
Stabilizacja ekopodbudowa Utex BP 5,0 20 cm
Razem konstrukcja nawierzchni 71 cm
Ulica Lompy
Warstwy konstrukcyjne nawierzchni KR3 Grubość warstwy
Warstwa ścieralna z mieszanki mineralno-asfaltowej AC 11 S 4 cm
Warstwa wiążąca z betonu asfaltowego AC 16 W 5 cm
Podbudowa zasadnicza z betonu asfaltowego AC 22 P 14 cm
Podbudowa zasadnicza mieszanki niezwiązanej z kruszywa łamanego C90/3, 20 cm
Warstwa mrozoochronna 15 cm
Stabilizacja ekopodbudowa Utex BP 5,0 20 cm
Razem konstrukcja nawierzchni 71 cm
W ramach zrealizowanego kontraktu wykonano 4 mury oporowe ograniczające nasypy w rejonie powstałego parkingu przy ul. Cieszyńskiej oraz Kopernika
w Bielsku-Białej.
- Mur oporowy M1 ogranicza nasyp drogi dojazdowej do parkingu wielopoziomowego.
- Mur oporowy M2 ogranicza nasyp przy chodniku.
- Mur oporowy M3 ogranicza nasyp przy parkingu dla autobusów.
- Mur oporowy M4 ogranicza nasyp przy schodach terenowych (pochylni)
Mur Oporowy M1, M2, M3
Mur oporowy M1, M2 oraz M3 wykonano jako żelbetowe prefabrykowane kątowe „L” o wysokości dostosowanej do wysokości skarpy w zakresie od 0,5 m do 3,0 m. Szerokość prefabrykatów wynosi 1,0 m. (szczegóły w poniższej tabelce) Skrajne oraz narożne prefabrykaty dopasowano do wymaganych wymiarów. Połączenia prefabrykatów wykonano wg przyjętego systemu murów oporowych. Spoiny pionowe od strony gruntu uszczelniono za pomocą pasków papy termozgrzewalnej na osnowie z włókniny poliestrowej o szerokości min. 20 cm. Mury zwieńczono gzymsem żelbetowym monolitycznym wystającym o 20 cm ponad teren.
Mur Oporowy M4
Mur oporowy M4 wykonano jako żelbetowy monolityczny w kształcie odwróconej litery C. W przekroju poprzecznym mury oporowe po obu stronach pochylni terenowej połączono wspólnym fundamentem. Mur M4 łączy się w planie z murami M3 i M2.